Home / Radiografii / Radiografia pietei de apa minerala: Regii “puri” comunica impur cu publicul lor tinta

Radiografia pietei de apa minerala: Regii “puri” comunica impur cu publicul lor tinta

de Simona Dobre, Managing Partner Tagline apa minerala

Apa minerala naturala reprezinta unul dintre putinele segmente ale economiei nationale, unde multinationalele nu fac legea, iar o serie de antreprenori si mai multe branduri locale au ajuns sa domine aceasta piata, estimata la cateva sute de milioane de euro anual. Cum reusesc asta? Au un context favorabil fondat pe convingerea romanilor ca izvoarele noastre sunt surse de prospetime, dar nu unele banale, ci unele care au credibilitate. Mai mult, acest context favorabil este sprijinit pe o antagonizare evidenta intre apele imbuteliate si apa de la robinet. Cum este posibil? 

Este posibil deoarece apa de la robinet din Romania este de proasta calitate si, uneori, si scumpa, in timp ce apa minerala sau plata imbuteliata este relativ ieftina si, astfel, tot mai consumata. La ora actuala, romanii consuma anual aproximativ 52 de litri/capita/an, un nivel care este insa la jumatatea celui din alte tari europene, de aici rezultand un mare potential de crestere. Mai departe, potrivit ultimelor date disponibile, industria apelor imbuteliate a ajuns la vanzari de circa 2 miliarde de lei, fiind dominata de mai multe branduri locale, care comunica majoritar asupra beneficiilor si protejarii sanatatii si mai putin asupra modului de alegere a apei minerale potrivite pentru fiecare tip de consumator. Astfel, daca tragem o linie asupra mesajelor cheie folosite de companiile din industria apelor minerale, constatam ca ele denota faptul ca acestea sunt foarte interesate de cresterea vanzarilor si mai putin de o reala educare a consumatorilor.

Jucatorii cu apa

Printre cei mai mari jucatori se numara Borsec, Tusnad, Aqua Carpatica, Bucovina, Izvorul Alb sau Dorna. Cel putin aparent, conform studiilor actuale, romanii prefera brandurile autohtone datorita prospetimii si credibilitatii surselor, dar si datorita preturilor mai accesibile. Ce fac toate aceste companii ca sa ne convinga sa cumparam produsele lor? Ce mesaje cheie folosesc pentru a ne atrage atentia si, mai ales, portofelul? O tactica naturala a unora dintre companiile acestei industrii este sa faca asocieri cu medicii pediatri si asta pentru ca fiecare dintre apele minerale in cauza sa apara ca fiind proprie consumului bebelusilor. O alta tactica pentru cresterea vanzarilor a fost de genul cruciadei lansate de Aqua Carpatica contra nitratilor si marketarea apei respective ca fiind “cea mai pura apa minerala din lume”, spre surprinderea chiar a APEMIN (Patronatul apelor minerale). Mai departe, la randul sau, Borsec se asociaza cu vechimea si confirmarea implicita a valorii sale prin ani de consum, autodenumindu-se ca fiind “regina apelor minerale”, cu o istorie de peste 200 de ani in spate. Harghita este o alta marca cu traditie, sub care a inceput sa se imbutelieze apa minerala in urma cu peste 60 de ani si care se promoveaza ca atare. Bucovina ne spune ca ne ofera “echilibrul suprem dintre minte si corp”, in timp ce Zizin, care a urcat foarte mult in clasamentul vanzarilor in ultimul an, ne atrage cum ca ar “da cu pace in familie”, asociindu-se cu amuzamentul. Mai departe, Dorna vrea in ultima vreme sa ne atraga atentia asupra protejarii mediului, prin sticlele sale facute partial din plante. Toate companiile de mai sus comunica beneficiile, avantajele sau caracteristicile apelor pe care le comercializeaza, “uitand” insa ca nu toate apele minerale se potrivesc oricui, ca exista ape minerale care sunt chiar contraindicate, ca apele minerale destinate bebelusilor nu sunt bune, uneori, si pentru pensionari. De ce companiile din industria apelor minerale nu incep campanii prin care sa invete consumatorii sa citeasca eticheta lor alimentara?! De ce nu fac campanii prin care sa ni se spuna ce e acela un reziduu sec si care sunt apele de masa, care sunt bune pentru gatit, care sunt potrivite pentru cei bolnavi de inima sau cei bolnavi de rinichi?! De exemplu, care sunt apele minerale potrivite pentru consumul sportivilor si care sunt cele potrivite pentru femeile insarcinate? O modificare de atitudine ar fi binevenita. Ea ar arata ca actorilor in cauza, dintre care unii au dezvoltat mai multe companii in industria apelor minerale, le pasa cu adevarat de sanatatea clientilor lor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × four =

Top